Saturday, May 16, 2009

..penghargaan kepada guru..

Hari ini, 16 Mei merupakan Hari Guru yang disambut setiap tahun di negara ini, bagi memberi makna sebuah penghargaan terhadap guru seperti mana madah-madah sajak nukilan Sasterawan Negara, Usman Awang :

jika hari ini seorang perdana menteri berkuasa
jika hari ini seorang raja menaiki takhta
jika hari ini seorang presiden sebuah negara
jika hari ini seorang ulamak mulia
jika hari ini seorang peguam menang bicara
jika hari ini siapa saja menjadi dewasa
sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
dengan lembut,sabarnya mengajar tulis baca..

Saya meninggalkan alam persekolahan kira-kira 4 tahun yang lalu. Saya mula kenal abjad A, B, C dan nombor 1, 2, 3 ketika di tadika pada tahun 1992 iaitu kira-kira 17 tahun lepas. Dalam jangkamasa persekolahan saya itu sehinggalah tamat pengajian saya di universiti, entah berapa ratus cikgu-cikgu yang telah mengajar saya..

Seorang cikgu yang mengajar saya bahasa Inggeris ketika darjah 1 pada tahun 1993, masih lagi mengajar di sekolah yang sama sehingga hari ini. Malah, cikgu saya itu juga pernah mengajar abang-abang dan kakak-kakak saya sebelum saya lahir ke dunia ini. Lebih mengagumkan, anak saudara saya yang darjah 6 pun menuntut ilmu dari cikgu saya itu.

Kepada ratusan cikgu-cikgu di luar sana, terima kasih atas didikan dan ilmu yang kalian berikan..

SELAMAT HARI GURU...

No comments:

Post a Comment