Thursday, May 7, 2009

..hanya woh setto tok tipu kito..

Saya merupakan peminat irama dikir barat. Saya mula mengenali dan meminati irama warisan ini ketika saya di bangku sekolah menengah lagi, iaitu kira-kira 7 tahun yang lepas. Sejak saya merantau ke Kuala Lumpur 3 tahun lalu, banyak pengalaman yang saya tempuhi sepanjang penglibatan saya dalam memartabatkan irama dikir barat ini..

Saya percaya ramai yang mengenali Halim Yazid, artis dikir barat terkenal. Saya pernah beberapa kali bertemu beliau dan mengadakan program bersamanya. Terbaru, beliau telah membuka sebuah kafe makanan yang diberi nama 'Slow Rock Cafe' di Kolej Kediaman Kesepuluh di Universiti Malaya. Apa yang menarik tentang Halim Yazid ialah lagu-lagunya. Lirik dan irama lagunya unik dan tersendiri.

Serangkap lirik dari lagu 'Amy Nga Woh Setto' sangat menarik perhatian saya, iaitu :

kalu la ado ore bertanyo
politik gapo tok tipu manusio
jawab la kato tanyo woh setto
satu-satunyo tok tipu kito

Rangkap ini menceritakan sekiranya ada sesiapa bertanya kepada kita, apakah benda yang tidak menipu manusia, maka kita jawablah bahawa hanya buah manggis (setto) yang tidak menipu kita. Mengapa perlunya kita merujuk kepada buah manggis?? Ini sebabnya :

seto buoh tok blawok dio tok tipu
oreluar kito napok supo nga alik dale
acu amy tgk cubo amy bile
luar 5 tapok 5 la isi dale

Bilangan tapak di luar manggis itu pasti sama dengan bilangan ulas isi di dalamnya.

Itulah buah manggis yang tidak pernah menipu manusia.


No comments:

Post a Comment