Tuesday, April 28, 2009

...segalanya mungkin dalam politik...

Dalam dunia politik, segalanya mungkin berlaku.

Saya suka mengambil contoh yang berlaku 27 tahun yang lalu iaitu ketika Datuk Seri Anwar Ibrahim masih bergelar Presiden ABIM pada tahun 1982. Semua orang begitu yakin bahawa beliau akan menyertai PAS dan bukan UMNO. Malah kemungkinan beliau menyertai UMNO hampir tidak ada. Namun, tidak disangka-sangka, Anwar Ibrahim menyertai UMNO dengan diumumkan sendiri oleh Dr.Mahathir. Seterusnya, Anwar dilantik pula sebagai Timbalan Menteri selepas memenangi pilihanraya di kerusi Permatang Pauh dengan majoriti lebih 14,000 undi. Siapa sangka 11 tahun selepas itu, Anwar Ibrahim memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri..

Segalanya mungkin dalam politik..

Hari ini dalam laporan akhbar internet, seorang wakil rakyat BN di negeri Kedah yang telah diiisytiharkan muflis pada tahun lalu enggan meletakkan jawatan. Pada pandangan saya, wakil rakyat ini sangat wajar untuk sukarela meletak jawatan kerana dalam peraturan SPR sendiri mengatakan seseorang yang didapati muflis tidak layak untuk menjadi wakil rakyat. Ataupun, SPR perlu mengemukakan sebab atas kewajaran apa wakil rakyat terbabit tidak perlu meletak jawatan. Adakah rakyat Kuala Nerang akan berhadapan dengan pilihanraya kecil sekali lagi..?? Terpulang pada SPR..

Segalanya mungkin dalam politik..

Hari ini juga, hakim-hakim telah memutuskan kes Nizar-Zambry perlu kembali didengar di Mahkamah Tinggi. Kemelut politik Perak semakin kusut. Dahulu di Mahkamah Tinggi, kemudian ke Mahkamah Persekutuan, sekarang kembali semula ke Mahkamah Tinggi. Saya bukanlah orang yang arif dalam bidang perundangan dan kehakiman, namun apabila menyaksikan seperti ada sesuatu yang tidak kena sedang berlaku, ia pasti satu kesilapan apabila BN me'rampas' Perak dahulu. Mungkinkah Ir.Nizar akan kembali menghuni kediaman rasmi Menteri Besar..??

Segalanya mungkin dalam politik...

Berbalik pada kisah Anwar Ibrahim tadi. Pada tahun 1993, Dr.Mahathir melantik beliau sebagai Timbalan Perdana Menteri. Umum menyangka beliaulah akan bergelar Perdana Menteri Malaysia kelima. Tetapi ramalan itu salah apabila Anwar dipecat pada tahun 1998.. Sekarang, Anwar menjadi Ketua Pembangkang dan diramal menjadi PM Malaysia ketujuh selepas pilihanraya umum akan datang.. Itu ramalan orang ramai...

Tapi, waspadalah kerana segalanya mungkin dalam politik...

Perancangan Allah mengatasi perancangan manusia..


1 comment:

  1. dan segala mungkin itu juga, menjadi tidak mungkin kerana sifat tamak dan terlalu bercita-cita di dalam politik...

    ReplyDelete