Monday, April 27, 2009

..peluk hormat..

Ketika saya masih kecil, ibu bapa saya berpesan..jika kita berjalan di hadapan orang yang lebih tua..kita perlu tunduk sedikit..tanda kita hormat kepada mereka.. Begitu juga jika kita ingin berjalan di celah-celah orang ramai yang sedang duduk..tunduklah sedikit ketika berjalan itu sebagai tanda hormat kepada mereka yang sedang duduk..

Banyak cara untuk kita tunjukkan hormat..kadang-kadang tak perlu perlakuan dan perbuatan.. cukup sekadar kata-kata kita sahaja.. Bercakap dengan teratur dan bersopan juga salah satu cara kita menunjukkan penghormatan kita pada seseorang.. Semua ini saya amalkan hingga hari ini dan mudah-mudahan sehingga saya kembali kepada Allah nanti..

Saya juga sering memeluk kedua ibu bapa saya sebagai tanda kasih sayang saya kepada mereka. Pelukan juga menjadi perkara wajib yang saya berikan kepada orang tua saya jika saya ingin pulang ke Kuala Lumpur, tanda rindu, kasih dan penghormatan saya pada mereka yang bersusah payah membesarkan saya.

Namun, apabila saya membuka satu laman web hari ini, saya terbaca satu berita di mana saya berfikir panjang akan kewajaran seorang peserta program realiti menunjukkan rasa hormat kepada tenaga pengajarnya dengan memeluk mereka, yang kebanyakan perempuan.

Ingin menghormati tenaga pengajar, tapi seolah-olah menghina hukum Islam..


No comments:

Post a Comment